Template by:
Free Blog Templates

Wednesday, June 17, 2009

 Menariknya Sains :-)

Awal pagi saya menggunakan Image Analyzer. Maklumlah cuaca kalau pagi hari masih okay. Cahaya belum cukup kuat utk mempengaruhi kualiti gambar. Nak amik gambar surface sampel yang saya dah buat. Bilik memang senyap giler. Sorang2 pulak tu. trlupa lagi nk bawa mp3. Tapi kerja tetap kena buat juga. Dalam ngantuk2 tu, akhirnya saya dapat satu image yang agak 'cantik' untuk dikongsikan.



Ni pic yg saya dapat. Mula2 tu hairan la juga pesal la ade banyak ranting kayu kat dalam sampel saya ni. Padahal ia cuba bintik hitam je. Macam kulat la lebih kurang. Tapi bila saya tengok betul2 dgn saiz lebih besar, oh!!!!! memang menarik.





Pic ni saya dapat dari salah satu sampel saya. Sekali pandang, nampak macam bangkai serangga yang melekat sekali semasa proses pembekuan sampel. Eh! Selalu gak serangga melekat mase proses tu. Maklumlah... sample ni makanan die... bau pun sodap. Ehek!


Ni keadaan 'ranting kayu' yg terbenam dalam sample. Boleh nampak 'aliran lrt masuk terowong berkabus'. Hehe! Siapa sangka pertumbuhan 'ranting kayu' ni cepat dalam masa 2-3 hari je walaupun dah di rendam bagi menghilangkan sumber makanan die. Makin merebak adelah..


Aisey... Setiapnya ade 'perumah' yang bertindak sebagai agen pembiak. Macam mata labah2 la pula bila dibesarkan lagi. Nak juga tengok bagaimana pic bila sample dibelah tengah, tapi masa x mgizinkan pula. Ade keje lain lagi yang perlu diselesaikan. Xpe, ade kesempatan saya buat juga. Mana tau kali ni lebih banyak membiak.


Pic ni di ambil dari belakang sampel. Seperti akar tumbuhan yang menjalar. Ini spesis fungus hyphae, tapi x pasti jenis yang mane satu. Kena teliti betul2 lagi. Ade 80,000 jenis fungus ni. Dalam fikiran saya, manusia juga terdedah dgn pelbagai jenis fungus yg boleh dilihat dari luar. Agak2 nya, beginilah keadaan fungus dalam tubuh kita kalu penyakit tidak dirawat. Aish! Menakutkan juga untuk mengetahui realiti...

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...