Template by:
Free Blog Templates

Friday, June 5, 2009

 "Supreme"


Suatu ketika saya sedang menyanyi2 kecil sambil memandu di hadapan adik lelaki saya, tiba2 dia mengatakan lagu Jesus. Saya terkejut lalu bertanya di mana letaknya Jesus dalam lagu tersebut. Katanya dia melihat video clip lagu ini ada terselit gambar Jesus. Saya mengangguk faham. Tapi dalam masa yang sama, saya berfikir. Betul ke lagu ini tidak sesuai untuk dinyanyikan?


Kata orang, jangan menilai sesuatu dari luaran. Belajar untuk meneliti sebelum menerima. Saya menganggap ini sebagai ilmu yang perlu dikaji. Balik rumah saya cuba mengingati semula lirik lagunya dan mencatatkan di atas kertas. Seperti yang saya ketahui, lagu ni memang bersifat ketuhanan, tetapi maksudnya universal. Ia tidak menyatakan perkataan 'Jesus' dalam lirik lagu. Sebaliknya menyebut berkali-kali 'love supreme' – cinta tertinggi atau bagi kita cinta Ilahi.

Saya mengakui, setiap orang memerlukan kasih sayang sebagai pelengkap hidup. Tapi adakalanya kita sering terlupa bahawa ada lagi kasih sayang yang lebih sejati- rasa cinta kepada-Nya. Begitu jugalah dengan lagu ini. Ia menggambarkan perkara yang sering kita terlupa – Ingat pada-Nya. Manusia bila gagal, kecewa atau apa juga yang depressed, selalu menyalahkan orang lain di atas apa yang dialami. Adakalanya kita mengharapkan mereka untuk memahami sekaligus setia berada di sisi. Tetapi bagaimana sekiranya mereka tidak menghiraukan? Patutkah putus harapan, sakit hati atau mungkin juga merasakan hidup sudah berakhir?. Manusia memang bersifat lemah dan kerana itulah kita memerlukan pegangan untuk membantu kita.

Saya tidak ingin mengulas soal photo Jesus yang terselit dalam videoclip, sebab ini perkara sensitif. Tapi saya melihatnya dari perspektif yang luas. Robbie William menyanyi berdasarkan kepada kepercayaannya. Kita sebagai Muslim pastinya juga bersandarkan kepada kepercayaan kita. Begitu juga dengan kaum lain – masing2 dengan kepercayaan sendiri. Jangan disempitkan fikiran dengan apa yang kita lihat tanpa merenung ke dasarnya. Sudah pasti VC penyanyi kita yang menyanyikan lagu bersifat ketuhanan bersesuaian dengan pegangan – masjid, doa dan kejadian alam. Begitu jugalah dengan Robbie William. Untuk bahagia semua agama akan memperkatakan perkara yang sama – kasih sayang. Seperti satu dialog dalam Ali Setan 1 “takkan pakai baju melayu tetapi topi koboi”.

Soal lagu, ada baiknya kita meneliti dahulu maksudnya, jangan kerana taksub sampai lupa apa yang sepatutnya kita ingat. Saya teringat satu lagu dari seberang – jelas dia mengatakan Dia itu Jesus dalam lirik lagunya. Logiknya dari hati kita, perlukah kita mengakuinya kalau kita beragama Islam? Tepuk dada tanyalah selera. "

Ilmu perlu diterokai, bukan sekadar membaca dan menghafal. Ia lebih dari itu. kalau tidak, taklah sampai dikatakan “carilah ilmu walau sampai ke negeri China” atau dengan ilmu kita boleh berjalan ke seluruh dunia. "Seumpama naskah yang terbuka, sesungguhnya tiada rahsia bacalah kenalilah dengan bijaksana siapa Ku yang sebenar..tiada rahsia lagi usah bertanya berteka teki cinta yang abadi cintaKu yang suci di hati"

Ini adalah pandangan saya. Bagaimana open-minded pun seseorang itu, tapi sesetengah perkaraperlu meneliti sedalamnya. Tidak boleh terikut dengan kata-kata orang. Allah menciptakan manusia sebaik2 kejadian, lengkap dengan akal. Maka dengan akal inilah kita gunakan untuk mencari ilmu dalam menilai yang baik juga yang buruk, bukan menerima sebulat-bulatnya. Di sini saya sertakan lirik lagu Robbie William. baca dan fahami. Mana yang baik datangnya dari Dia, mana yang buruk datangnya dari diri saya sendiri. Wallahu'Alam.

Oh it seemed forever stopped today
All the lonely hearts in London
Caught a plane and flew away
And all the best women are married
All the handsome men are gay
You feel deprived

Yeah are you questioning your size?
Is there a tumour in your humour,
Are there bags under your eyes?
Do you leave dents where you sit,
Are you getting on a bit?
Will you survive
You must survive

When there's no love in town
This new century keeps bringing you down
All the places you have been
Trying to find a love supreme
A love supreme

Oh what are you really looking for?
Another partner in your life to
abuse and to adore?
Is it lovey dovey stuff,
Do you need a bit of rough?
Get on your knees

Yeah turn down the love songs that you hear
'Cause you can't avoid the sentiment
That echoes in your ear
Saying love will stop the pain
Saying love will kill the fear
Do you believe
You must believe

I spy with my little eye
Something beginning with (ah)
Got my back up
And now she's screaming
So I've got to turn the track up
Sit back and watch the royalties stack up
I know this girl she likes to switch teams
And I'm a fiend but I'm living for a love supreme

Come and live a love supreme
Don't let it get you down
Everybody lives for love.

3 comments:

~shahila~ said...

ko tgk gamba ko kat blog aku nyah!

Anonymous said...

rasa aku btl jgk apa yg ko ckp tuh....tp ada sdikit mknanya yg mbuat aku rasa x sedap dgn lagu nih..

aiLy said...

thanks pelangi... tdk dnafikn sikit2 tu mmg ade..

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...