Template by:
Free Blog Templates

Monday, May 3, 2010

 Kembali.. :)

 

images

 

          Well, I’m back! Lama rasanya tak meng’update’ blog ni. Banyak perkara, banyak peristiwa dan banyak juga perihal yang kadang2 terasa ingin dikongsi bersama, tapi nanti dulu la ye..

 

          Sebagai pembuka bicara, saya ingin berkongsikan pasal sebuah novel cinta yang agak lama juga la, tapi saya pasti masih di ingati ramai. Saya masih ingat lagi, novel ni saya beli semasa pameran buku di UKM tahun 1 – 1999. Harga buku ni masa tu… dah lupalah. sowi.. hehe! my friend Rais masa tu baru habis menderma darah ( sekali buat masa pameran tu) sedang bawa novel ni. Dia kata novel ni memang hangat di pasaran. Sold out. Sekali imbas novel tu.. Mak aiii!!!!! tebalnyer… Mengalahkan teks course masa tu. 1000> muka surat. Mujurlah sebelah menyebelah. Tapi itupun kira panjang juga tu. Confirm kalau my lecture nampak dia akan cakap “buku cinta 1000> sanggup baca, tapi nota saya 2-3 muka surat pun payah nak khatam.”

 

          Novel ni banyak klise juga. Sekejap future story sekejap past… Jadi memang tak boleh nak melompat2. Kena baca ikut bab. Kalau tak, susah nak faham. Apapun, novel ni memang best. Walaupun ada sambungan ke-2 & ke-3 ( Katherina & Kasyah: Lagenda Berakhir), tapi still tak dapat nak menandingi first siri ni.  Ini pendapat saya la sebab dah baca. Best nya novel ni  sampai menjadi tempahan untuk di pos ke Sabah lagi masa tu.. Ehehe!

 

          Kedengaran juga novel ni bakal difilemkan tapi lepas tu senyap semula. Saya pun teringin juga nak tahu bagaimana pengadaptasian novel setebal tu menjadi filem paling lama 2 jam stengah kut. Hmm… bukan senang nak mengolah skrip untuk memastikan jalan ceritanya tidak berubah. Pastinya mereka2 yang pernah membaca novel tu mengharapkan sesuatu yang istimewa dari filem tu nanti. Uisk! Jadi pengulas la pula.. Sowi… Nak promote je ni. Kalau berkualiti dan setanding, apa salahnya kita memartabatkan filem melayu kita :D

 

          Kalau ikut pada sequel ni, kemungkinan besar ianya akan ditayangkan pada Jun ni. Bila2 pun, jangan lupa saksikan filem melayu yang diadaptasikan dari novel Lagenda Budak Setan hasil karya Ahadiah Akasyah ni. Dalam kita gembira, ada sedihnya, Dalam kita suka, akan ada benci. Dalam kita memendam, akan terluah jua. Cuma bagaimana expressi diri dan hati, hanya kita yang mengetahuinya.

 

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...