Template by:
Free Blog Templates

Wednesday, November 14, 2012

 ~ Kehilangan - part 2 ~

 

Mood : sayu.. uhuhuhu  :’( ~

 

          Nampaknya cuaca di awal pagi ni terasa mendung. Sejuk dingin.. maklumlah semalam hujan. Tidur pun lena diulit mimpi yg damai. Tapi mungkin juga ini disebabkan oleh kesayuan hati yang melanda jiwa seseorang. Nurani yang pilu kerana kesedihan.. Adeih! Hembusan jiwa yang melankolik pula pagi2 ni. Ambil mood sikit! Ehehe!

 

          Perasan tak, title entry kali ni lebih kurang sama dengan post yang lalu (2011)? Actually, tak ade niat pun nak menyambung entry tu, tapi entahlah. Mungkin kesayuan di pagi2 ini membuatkan hati terdetik untuk menulis sesuatu yang berkaitan dengan kehilangan.

 

          Teringat semasa saya & rakan sekerja datang melawat ex-staf di hospital. Suaminya sakit disebabkan oleh serangan darah tinggi semasa driving - tersungkur ketika cuba keluar dari kereta. Doktor mengesahkan beliau koma, mungkin untuk selama2nya. Di hujung kelopak mata beliau, saya melihat jernihan yang mengalir. Saya percaya itu air mata, walaupun mereka mengatakan tidak. Dan saya juga percaya, beliau boleh mendengar & merasai apa yang dirasakan oleh sekelilingnya. Orang kata.. mungkin otaknya sudah mati, tapi dia still mempunyai self-awareness. Sakit sebenarnya melihat bebanan yang ditanggung oleh mereka. Dan tidak lama selepas itu, beliau telah ‘dijemput’ pulang. Sekali lagi kesayuan melanda. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya..

 

 

          Orang selalu mengatakan.. hargailah mereka sementara masih ada. Hargailah mereka yang membawa makna dalam kehidupan. Hargailah sebaiknya di setiap peluang yang diberikan. Orang juga mengatakan.. peluang kedua yang diberikan, mungkin tidak sebaik yang pertama. Tapi tidak mustahil untuk menjadi yang terbaik yang pernah ada. Seperti dalam amalan.. bersolat lah kamu sesungguhnya seperti kamu akan mati selepas ini. Begitulah juga “sayangilah & hargailah mereka hari ini seperti kamu akan kehilangannya esok.” Janganlah sampai kita mengatakan… “Menyesalnya aku.. kalaulah aku tahu.. aku sepatutnya..” Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Dalam apa pun yang dilakukan, semoga hari ini adalah lebih baik dari semalam & sebelumnya. Amin!

 

          Sekiranya aku pernah melukakan hati kamu, maafkanlah aku. Sekiranya aku belum cukup terbaik untuk kamu, semoga Allah masih memberi peluang padaku. Sekiranya aku tidak pernah meluahkan perasaan, percayalah aku sayangkan kamu walaupun tanpa kata.

 

“Cara untuk mengekalkan kasih sayang adalah dengan mengingati bahawa esok belum tentu kamu akan dapat bersamanya lagi.”

 

 

Kehilangan untuk selama2nya.. Hanya doa yang dapat mengiringi..

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...