Template by:
Free Blog Templates

Friday, December 23, 2011

 ~ Kembali Sejenak ^_^ ~

 

 

Snapshot 1 (12-23-2011 11-50 AM)Morning alls !! Smile

 

Semasa menulis entry ni, jam menunjukkan pukul 0950H. Masih pagi.. Sepatutnya minda pun masih segar juga lah kan.. Tapi ni seperti nak mengikut rentak kelayuan mata aje.. Ehehe! Apapun, semoga hari2 yang mendatang memberi kehidupan yang bermakna buat kita semua.

 

          Tak adalah lama sangat, cuma diri sendiri yang rasa lama tak meng’update’ blog ni. Apatah lagi tahun 2011 sudah kian melabuhkan tirainya. Actually dalam tempoh masa ini, banyak idea yang ingin dikongsikan dalam blog ni.. Cuma masa yang tidak mengizinkan. Ditambah lagi dengan persekitaran yang agak ‘confusing’, membuatkan mood nak menulis tu hilang sekelip mata… Sebelum tahun 2011 berakhir, saya harap dapat meng’update’ blog at least 3 entry lagi. Termasuk entry yang ini, jadi 4 lah. Agak2 sempat tak? Hopefully I can make it!

 

sailor_mercury_mizuno_ami_bishoujo_senshi_sailor_moon-12516

~ Muka tengah confuse.. huhu! ~

 

          Ehmm… Last week saya ke Melaka, melawat famili kakak saya. Kebetulan pula pada ketika itu, Pesta Pantai Melaka sedang berlangsung di Tanjung Bidara. Sempatlah juga saya melawat tapak pada hari terakhir.. Cuma pada ketika itu, dah tak banyak acara. Apa yang tinggal, cuma gerai2 biasa seperti kita pergi pantai2 lain – jual2 baju.. souvenier.. makan2. Kemudian bersama famili kakak, saya ke Mydin Mall di Ayer Keroh (eh! betul ke ejaan ni.. Hehe!). Ada banyak peristiwa yang menjadi perhatian saya. Tapi yang paling menyentuh hati saya bila saya melihat gelagat seorang ibu bersama anaknya.

 

          Si anak dalam usia 2-3 tahun macam tu sedang menghisap gula-gula lolipop, manakala si ibu sedang memegang anaknya yang seorang lagi. Tiba-tiba gula-gula yang dipegangnya terjatuh ke lantai. Si anak terdiam dan si Ibu hanya memandang gula-gula yang bergolek itu. Sayu. Mungkin juga sedih walaupun si anak tidak menangis. Si ibu memandang ke kiri dan ke kanan, dan dengan perlahan si Ibu mengutip lolipop tersebut lalu bermundar mandir ke hulu hilir mencari tandas / paip air dengan tujuan untuk membasuh lolipop tersebut. Tidak lama kemudian si Ibu muncul lalu memberi kembali lolipop tersebut pada si anak.

 

          To be truth, hati saya betul2 tersentuh. Terasa panas dalam hati, menahan keinginan unuk menitiskan air mata di situ juga. Ada banyak sebab kenapa hati saya begitu sebak. Ketika itu, ingin saja saya menemui si Ibu untuk mengantikan lolipop yang baru. Yelah, berapa sangatlah harga lolipop tu kan.. Lagi kalau rasa lolipop tu tidak sedap, pada masa tu juga kita mungkin mencampakkan dalam tong sampah. Semudah itu. Tapi si Ibu tidak berbuat begitu. Mungkin hanya itu yang si Ibu mampu beri pada si anak lantaran kekurangan yang di hadapi. Mungkin juga si Ibu sudah biasa dengan kehidupan yang susah.. Apapun alasannya, hanya si Ibu saja yang tahu.

 

          Cuma saya melihat… itulah kesanggupan si Ibu untuk buat apa saja demi si anak. Dengan kemampuan yang ada, si Ibu cuba juga untuk mengembirakan si anak. Si ibu tidak kisah kalau orang lain melihat dan membuat persepsi yang pelbagai. Si anak pula seakan memahami keadaan si Ibu... Saya biasa melihat apabila si anak tidak mendapat apa yang di ingini, si anak berguling2 di lantai sambil menangis kuat. Respon si Ibu? Ada yang terus menurut kerana malu dengan orang ramai or tak sampai hati.. ada yang buat tak tahu.. pun ada juga yang terus marah dan mencubit/ memukul si anak.

 

amiga6

~ Macam ni lah kalau dah termenung jauh… :d ~

 

          Sedikit tambahan… Kenapa saya suka mendiamkan diri dan bersendirian? Kerana saya berjiwa sensitif yang amat pada alam persekitaran. Suka berfikir.  Saya suka melihat dan memerhatikan sekeliling. Cuma bersendirian seketika membuatkan saya merasa tenang. Berada di kelompok ramai, membuatkan saya melihat terlalu banyak perkara. Berkawan rapat dengan ramai, membuatkan saya cepat tersepit dalam perasaan sendiri. Even orang tak cakap, tapi melihat raut wajah saja sudah membuatkan saya berfikir banyak. Can’t stop thinking even for a second! Dulu rakan baik saya selalu berpesan… lebih baik orang tak kenal saya sangat, daripada orang kenal saya.. Dia berkata begitu kerana dia melihat banyak masalah orang ditumpahkan pada saya. Mungkin ada yang terasa or tersinggung bila saya selalu menyepi, tapi itu bukan bermakna yang saya menjauhkan diri. Apatah lagi untuk melupakan. Pun bukan bermakna saya tidak ingin dikenali. Cuma biarlah mereka mengenali saya kerana apa yang mereka lihat dan rasa sendiri, bukan kerana apa yang saya kata atau tunjukkan.. Macam mana tu? Really complicated bukan… Smile

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...