Template by:
Free Blog Templates

Saturday, December 31, 2011

 ~ Hati & Perasaan Part II ~

 

 

“Dalam untaian rindu, ku hulur tangan ini… walau belum tentu bersambut, biar seribu kali kau humban rindu yang ku taut ini, ku cuma pinta berilah aku senyum tawamu, buat pengubat rindu…”

 

 

          Masa untuk kembali ber’jiwang’ kut.. Ahks! Sesekali bila ingin menceritakan soal hati ni, sebenarnya blushing juga. Yelah… kang ade pula yang kate macam membaca novel cinta pula. Ehehe! Actually, saya pernah juga tulis satu novel cinta. Tapi 2 orang je yang berpeluang membaca. My sister & my gud friend. Reason? Itulah first time saya tulis cerita yang lebih 100m/s. Mula2 tu nk tulis cerpen je. Seperti kebiasaan yang sudah2. Tapi entah kenapa masa tu jadi panjang tanpa di sedari pula. Dahlah pada masa tu belum ade pengalaman cintun2, jadi tulis ikut suka hati je. Oleh kerana itu, seganlah nak bagi orang baca. Takut orang cakap syok sendiri. Hehe!

 

          Bila menyebut pasal persahabatan, saya teringat pula pada kisah ‘cinta platonik’. Tapi rasanya memang susah untuk ditemui sekarang ini, memandangkan selalunya bila wanita & lelaki bekawan, sama ada berakhir dengan percintaan atau terpisah begitu saja lantaran cinta sebelah pihak. Saya pernah cuba, tapi memang tidak berjaya. Adakah berkawan dengan lelaki perlu diakhiri dgn percintaan? Mungkin ia memerlukan pemahaman yang dalam, or mungkin juga itu cuma persepsi sebelah pihak saja..

 

          Dalam soal hati & perasaan, tiada siapa yang salah. Apa yang kita rasa, semuanya benar walaupun salah bagi orang lain. Kadang-kadang kita ni terlalu disogokkan dengan pepatah setiap manusia itu saling berpasangan. Kerana itu, adakalanya kita terlalu memikirkan sehingga terjadinya istilah ‘desperate’. Terlalu mencari walaupun sebenarnya apa yang kita temui itu belum tentu milik kita. Ada yang mengatakan apabila seseorang tu bertemu pasangannya, pertama kali berjumpa sudah menemui keserasian. Keserasian yang bagaimana…? Entahlah…

 

          Tapi bagaimana pula sebaliknya? Tak kenal maka tak cinta. Tapi cinta kah kita andainya cuma sebelah pihak? Mungkin itu cuma dirasai oleh sebelah pihak, tapi yang satu tidak merasakan apa-apa. Andainya begini, perlukah kita memaksa hati orang agar menerima kita… Andai hatinya bukan untuk kita atau di dalam hatinya masih ada orang lain… Cukup2lah kita menyiksa hati sendiri.

 

          Suatu ketika, saya pernah memikirkan soal hati. To whom I’ll truly in love. Tetiba saya teringatkan kata2 cikgu saya… “setiap orang memang ada pasangan. Andainya kamu belum bertemu, bukan bermakna tiada. Cuma sama ada ditakdirkan untuk bertemu di dunia atau di sana kelak. Andainya lambat, bukan bermakna tiada, cuma memberi peluang pada kita untuk melengkapkan diri.”  Entah kenapa tetiba saya tersenyum. Mungkin itu sudah cukup menjawab persoalan.

 

          Tinggal beberapa minit lagi untuk meninggalkan tahun 2011, melangkah ke 2012. Azam baru? Ehem.. rasanya setiap orang bersoal selidik tentang azam ni. Bagi saya, azam itu tiada. tapi saya ada matlamat yang ingin dicapai untuk tahun ni.. Ehh! ada beza ke antara azam dan matlamat? Ada… samalah seperti misi dan visi. Kalau nak diimbas kembali apa yang telah dilalui sepanjang tahun ni, banyak sebenarnya. Apatah lagi kebanyakkan peristiwa yang berlaku berkisar soal life. Sebab itulah banyak entry soal life.

 

~ Bila mana kita melangkah ke depan tanpa sokongan yang kita perlukan. Kita terasa keseorangan bukan kerana kita sendirian, tapi kerana orang tidak memahami kita.. Tidak menyalahkan sesiapa, walau apapun yang orang kata. Realitinya bukan semua akan faham apa yang kita rasai.~

 

~ Kesedihan apabila kehilangan. Bukan semua orang akan nampak, andainya kita seorang pelakon yang hebat. Mungkin orang melihat kita gembira, ketawa, bahagia… Tapi hakikatnya, kita banyak menangis.. sehingga hati pun dah habis di makan.

 

~ Haha! adakalanya meletup juga bila kita tak boleh nak handle perasaan sendiri. Dah sampai tahap. Manusia biasa. Bila mana orang dok asyik mencari peluang untuk menghentam kita yang duduk diam ni, sesekali kena juga luahkan perasaan. Cuma antara sedar atau tidak saje. ~

 

~ Apapun yang berlaku, kita terus bersemangat untuk mengubah. Kita bangkit untuk mendapatkan kekuatan semula. Biarlah orang kata kita pentingkan diri sendiri, kita kejam pada orang lain, kita banyak melukakan hati orang.. Kita buat semua tu kerana kita tahu apa yang kita perlukan. Tidak guna menjaga perasaan orang sangat, membuatkan orang ketawa dan tersenyum andainya kita terpaksa menangis melukakan perasaan sendiri. Adakah dengan menurut kehendak orang, menjaga hati orang akan membuatkan kita mendapat kembali apa yang kita nak? ~

 

          Fuhh! dah panjang rupanya bercerita soal hati dan perasaan ni. Cuma apa yang ingin diperkatakan di sini.. apa yang berlaku sepanjang tahun ini, cukup di sini saja. Tahun 2012 perlukan perubahan dan semangat baru untuk mencapai matlamat. Apa yang baik kita kekalkan, apa yang tidak kita usahakan unuk kebaikan. No more regret, no more hurt feeling. Erkkk!!! Betul ke tuhh????

 

 

“Andaikata takdir menentukan kita berpisah, biarlah perpisahan itu hanya kematian.. Sememangnya kita tidak mengetahui apa yang berlaku kelak… tapi selama hayat ini masih ada, biar apapun situasi kita… kasih sayang kita tetap mekar hingga akhirnya..”

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...