Template by:
Free Blog Templates

Thursday, July 19, 2012

 ~ Bukan Sengaja.. Tapi… ~

 

~ Cubalah kau fikirkan

Kesilapan dirimu

Tanpa belas kasihan

Kau menyiksa di batinku..~

 

Rasa2 boleh teka tak apa tajuk lagu diatas? Kebetulan pula semasa menulis entry ni, sedang melayan lagu tu. Agak mendayu2 juga lagu tu. Membuai2 perasaan seketika :d

Topik post kali ini.. Apa agaknya yang sedang bermain dalam fikiran tika ini..? Perkara-perkara yang terpaksa dilakukan walaupun sebenarnya itu bukan niat kita. Baik atau buruknya, apa yang yang berlaku selepas itu, kenalah terima akibatnya. Sebab itu jangan sesekali menyalahkan orang lain, kerana itu kita yang buat. Seperti orang kata.. berani buat berani tanggung. Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.

 

Terlajak perahu boleh diundur

Terlajak kata, terlajak perbuatan… jawab sendiri ;)

          Banyak cerita sebenarnya yang ingin dikongsikan. Almaklumlah.. banyak mendengar, banyak melihat juga membaca dari pengalaman sendiri, membuatkan hidup ini sebenarnya banyak sebab musabab.

 

          “Aku bukan sengaja nak menjauhkan diri dari dia, tapi aku sudah tidak mampu untuk bertahan lagi. Dia memang baik, tapi bersama dia.. membuatkan aku sentiasa membohongi diriku. Dia mahu aku jadi itu dan ini, berubah kerananya. Pendek kata, dia mahu aku sempurna di matanya. Tapi itu bukan diriku. Walaupun ramai orang ingin berkawan dengannya, tapi aku tidak menyesal dengan keputusanku. Aku sudah mengalah selama 4 tahun ni. Cukuplah setakat itu aku menjaga hatinya.” Dari seorang member yang pernah mempunyai seorang sahabat baik, tapi tidak kini… Ternyata, dia tenang dengan keputusannya walaupun ramai rakan2 sahabatnya itu memujuk dirinya untuk kembali.

 

          Saya suka menulis dialog ni sebab lebih mudah untuk kita memahami. Seperti orang berbual. Kalau tak faham, kita boleh tanya terus. Perbualan tanpa henti.

 

 

          “Aku bukan sengaja nak meninggalkan dia, tapi aku terpaksa. Bersama dia membuatkan aku sedar yang aku bukan setakat perlu menjaga hatinya, tapi juga hati rakan2nya. Jika aku melukakan hatinya, rakan2nya menyalahkan aku. Apa yang aku katakan, seperti menjadi cerita bagi dia. Dia memahami aku dari persepsinya, sedangkan aku berbeza dari tanggapannya. Itu membuatkan aku sedih sangat. Mungkin dia baik, cuba memahami aku.. tapi bukan pada rakan2nya. Kenapa aku terus meninggalkan dia tanpa kata? Kerana aku terluka sangat dengan tuduhan & hinaan rakannya. Dia pun kena jaga hati rakan2nya. Aku pun baru sebulan dua kenal dia, Jadi biarlah kalau diorang nak mengata aku lepas ni. Sekurang2nya aku tak dengar lagi. Mungkin ini yang terbaik untuk aku dan dia.” Ehmm.. apa yang member ni rasa, belum tentu dapat dirasai oleh rakannya itu. Penerimaan setiap orang itu berbeza.

 

          “Bukan aku sengaja nak pergi jauh dari hidup kau. Cuma aku sedih bila kau masih menganggap aku sahabat, sedangkan aku sebaliknya. Dah lama kau tahu aku sayangkan kau lebih dari segalanya, dah lama aku tunggu kau.. Tapi entahlah sampai bila penantian ku ini berakhir.. Memang aku sedih masa tu, tapi bila aku fikirkan kembali… aku pun tak sanggup nak kehilangan kau sebagai sahabat. Aku masih menganggap kau sahabat, dan kerana itu aku kembali ke sini. Aku harap persahabatan kita kembali mesra seperti dulu.” Terima kasih kerana masih memahami ku, teman :)

 

          Apa bezanya antara 5 bulan & 5 tahun? Actly… berapa hari, bulan atau tahun sekalipun kita mengenali seseorang, bukan jaminan kita boleh memahami seseorang. Tapi bagaimana kita menggunakan sebaiknya detik bersama itu, yang menjadi sebab kenapa kita terus bersama. Dalam erti kata lain, kualiti. Pengisian dalam tempoh itu, yang membuatkan kita terus atau tidak dalam sesuatu perhubungan itu.

 

          Teringat filem baru ala2 cinta platonic “Hanya Aku Cinta Kau Seorang”. 5 tahun mereka berkawan tanpa sedikitpun disedari oleh gurl tu (lupa nama. Huhu!), bagaimana perasaan sayang si Senget tu pada dia. Bila gurl tu menyedari, dah terlewat. Matlamat si Senget adalah untuk hidup yang bermakna juga mengembirakan gurl tu. Kerana sayangkan gurl tu, dia menderma organ pada guy (pun lupa nama) yang cintakan gurl tu, “Aku bukan sengaja nak rahsiakan perasaanku padamu, tapi aku takut kehilangan kau. Percayalah.. Aku sentiasa ada di sisimu..” Huhu! Layan juga cerita ni sebenarnya..

 

          Bila memperkatakan “bukan sengaja, tapi..”, ada perkara yang terpaksa dilakukan. Saya tahu bukan semua orang suka mendengar alasan, tapi bagi mereka yang benar2 terpaksa.. mereka ada sebab kenapa terpaksa buat begitu. Adakalanya kerana kebaikan orang lain juga, selain diri sendiri. Saya selalu mendengar.. “tak apa.. kau buat aku begini. Hukum Allah itu adil. Suatu hari nanti kau akan rasa juga apa yang aku rasa. Malah lebih teruk lagi.” Maaflah kalau apa yang saya katakan ini salah. Sebenarnya, siapa kita untuk menyuruh Tuhan menghukum begitu terhadap orang lain? Tuhan itu memang adil. Dia lebih tahu apa yang Dia buat. Andainya Tuhan telah menentukan orang itu tidak jadi seperti yang kita harapkan, kita perlu marah kah? Nobody'’s perfect. mungkin kita uga ada melakukan kesilapan. Tepuk dada tanya diri sendiri. Setiap peristiwa pasti ada hikmahNya.

 

          Rating penduduk Malaysia yang mengalami masalah mental semakin ketara. Salah satu sebabnya kerana kita semakin jauh dariNya. Kita percaya tapi kita tidak redha dengan apa yang berlaku. Untuk diri saya terutamanya… Terima kasih ya Allah, kerana masih membuka hati ini untuk mengingatiMu..

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...