Template by:
Free Blog Templates

Tuesday, February 9, 2010

 ~ Kehilangan ~

 

 

ami 

 

 

          Hari ni genap sebulan Jemput meninggalkan kami. Perasaan? Ehm… Masih kehilangan. Seperti sekejap je dia bersama kami. Baru 1 tahun 6 bulan usianya, bermakna hanya setakat itu sahaja takdirnya bersama kami. Dia tidak kenal orang lain, melainkan kami saja. Sedihnya kerana dia pergi tiba-tiba masa tengah pregnant hampir 1 bulan.

 

          Hati sedih memang sedih sangat. Yelah, kalau takde perasaan tu, hati batu namanya. Pulak saya ni berzodiak pisces, membawa unsur air dan elemen kelahiran pun 2, jadi tidak mustahil la juga kalau jiwa mudah emosi, hati yang sensitif dan mudah sangat menangis. hehe!  Mungkin bagi sesetengah orang, apalah sangat nak dirasakan. Haiwan je kan. Bukan manusia pun. Tapi haiwan pun makhluk ciptaan Allah juga kan. Dia pun berhak untuk disayangi juga sebagaimana manjanya pada kita. Dia berhak untuk dilindungi sebagaimana kita menjaga insan yang kita sayangi. Dia berhak untuk dihargai sebagaimana kita ingin sentiasa di sisi insan2 lain. Dan dia juga berhak untuk menikmati hidup sebelum ajal sabagaimana kita.

 

           Jemput bagi kami, bukanlah kucing biasa. Orang lain yang memandang juga mengatakan mukanya bukan seperti kucing biasa. Lain dari yang lain. Entah apa yang lainnya. Tapi dia memang comel sangat! Mungkin juga sebab dia tak suka keluar rumah, maka dia cukup bersih.

 

          Saya rasa seperti sudah cukup lama saya tak menangis macam ni. Merasa kesedihan seperti ini. Sebelum ini setiap kali saya bangun pagi mahupun balik kerja, ada yang menunggu. Setiap kali saya terleka, ada yang mengingatkan. Ke mana kami pergi, ada saja makanan kami bungkus. KFC la.. chicken wing la.. Sehinggakan restoran mamak pun hairan apasal la kami suka beli ikan goreng tapi nasi tak nak. Pulak ikan kembung saja! Setiap kali pergi pasar dan beli ikan, mesti amik lebih untuk dia saja. Tapi life sekarang terasa janggal. Saya ni bukanlah rajin sangat nak masak setiap masa, kalau rasa lapar je baru makan. Tapi saya rajin masak kerana Jemput. Pun rajin makan gak. Yelah, dah saya masak untuk dia, saya makanlah sekali :)

 

IMG0025A 

          Sedih? Bukanlah kerana kami telah kehilangannya. Kami redha dengan ketentuanNYA – cukup sampai di sini sahaja dia menemankan kami. Tapi sedih kerana kenangan yang ditinggalkan.  Keletah serta manjanya bila memujuk saya, rakan bergaduh, nakalnya membuatkan saya berleter… Saya percaya sebagai manusia pun, kita adakalanya hidup dalam kenangan bila kehilangan. Mungkin kita tabah menghadapi kehilangan, tapi akan menangis bila kenangan menggamit perasaan.

 

          Pepatah lama…. Patah tumbuh hilang berganti. Cara untuk mengubati lara dan melupakan kisah lalu. Life must go on, right! Tapi belum pasti pengganti yang kita cari lebih baik dari yang asal. Lagi pulak kalau insan tu terlalu istimewa. What a painful sadness. Ada setengah pula mengatakan… Biarlah hanya dia seorang sahaja yang teristimewa bagiku. Belum tentu aku dapat berbuat perkara yang sama pada orang lain kerana itu akan menyakitkan hatiku untuk mengingati kembali. Tidak mustahil juga aku akan selalu membandingkan dia dengan orang lain. Bagiku… mungkin pendapat yang kedua.

 

          Kehilangan.. baik hidup ataupun mati, baik insan ataupun harta, bukan semuanya pahit. Di sebalik semua yang terjadi, pasti ada hikmah-NYA. Kita menjadi lebih tabah, lebih matang dan lebih berusaha untuk menjadi sesuatu yang lebih baik. Kita menjadi lebih tahu menghargai dan bersyukur dengan apa yang ditinggalkan untuk kita. Kita lebih menginsafi diri dan berubah untuk tidak mengulangi lagi. Mungkin sebelum ini kita pernah membuat kesilapan, kita terleka dan angkuh dengan apa yang dimiliki, kita bangga dan selalu melukakan hati orang lain walaupun kita sayang dan kita terlupa semua yang kita ada kerana-NYA. Cuma yang jelasnya, kehilangan membuatkan kita sedar bahawa esok belum pasti menjadi milik kita.

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...