Template by:
Free Blog Templates

Wednesday, February 3, 2010

 Memori Selamanya ~ Empat ~

 

ami

 

 

 

Azura melangkah laju menuju ke kelas. Sesekali dia melihat jam. Ahh! Aku dah lewat ni... Habislah kena marah cikgu lagi.. Ish! Dia terus menoleh ke belakang. Dia merengus. Tak semena-mena hatinya bergelora. Marah. Sakit hati memandang Liza yang sengaja berjalan lambat. Langkah kakinya begitu perlahan. Cukup di atur rapi. Sesekali dia membetulkan anak rambutnya yang di tiup angin. Ish! Liza ni... Azura menggertap bibir. Bengang.

          “Liza, cepatlah sikit! Kau tahu tak? Kita dah lewat masuk kelas ni...”

Liza memandang selamba. Tidak mengendahkan.

          “Liza, eh! Kau dengar tak ni? Kita dah lewat tau!”

          “Alah... Biarlah kalau lewat. Bukannya kena marah pun! Kau ni nak takut kenapa? Bukan kena rotan pun! Paling teruk pun, kena berdiri depan kelas jer..”

          “Ish! Kau ni, Liza... Suka hati dia jer nak datang lewat!”

          “Ikut suka aku la nak lambat ke tak! Siapa suruh kau ikut aku?” ajuknya lagi. Tidak menghiraukan. Sebaliknya, dia terus mengatur langkah.

 

Azura terhenti. Panas hatinya mula terasa. Tanpa bersuara, dia terus memalingkan muka dan membiarkan Liza di belakang. Nalurinya membentak. Siapa ajak siapa sebenarnya?!!

          “Eh! Hujung minggu ni kita pergi bandar ya. Ala... Saja jalan-jalan.”

Azura terhenti lagi. Dia menoleh. Panas hatinya masih belum reda.

          “Buat apa?”

          “Saja jalan-jalan tak boleh kah? Kita cuci mata lah. Takkan kau nak terperap kat asrama tu.”

          “Kau ni tak habis-habis nak berjalan! Buang masa jer!” Dia merengus.

          “Ala, kau ni kolotlah! Kita jalan-jalan je. Tak semestinya beli barang.”

          “Ehm... yelah tu. Jalan-jalan konon! Tapi balik-balik memborong juga! Menghabiskan duit aje!” Rungutnya menarik muka masam. Liza ketawa lagi.

          “Habis, kalau bukan sekarang bila lagi nak enjoy, Zura? Inilah masanya.”

 

Azura menggelengkan kepala. Malas nak berkata lagi. Makin disoal, makin banyak alasannya. Tiba di muka pintu, hatinya mula berdebar-debar. Seperti ada sesuatu yang sedang menanti.

          “Uiks! Tuan puteri kita dah datanglah. Guys! Bunyi kompang please... Bagi meriah sikit. Ni putera raja nak datang menyambut!” Satu jeritan membuatkan Azura tersentak. Dia tercengang seketika.

          “Orait set!” Sahut yang lain. Pelajar lelaki mula memalu meja. Penuh semangat. Lagaknya seperti kumpulan kompang dalam majlis perkahwinan. Suasana kelas menjadi agak bising. Azura mula serba-salah.

          “Ish! Bisingnya...” Rungutnya lalu mempercepatkan langkah. Namun langkahnya terhenti lagi. Beberapa orang pelajar lelaki datang menghalang di depannya.

          “Dia datang dengan senyum simpulnya... Dia datang! Azura, i love u!!!” Suaranya agak kuat disusuli dengan gelak tawa oleh pelajar lelaki yang lain.

          “Zura! I love you too..” sampuk pelajar lain lagi. Berebut-berebut menjadi orang hadapan. Azura berundur. Dia mendengus perlahan. Agak bising. Begini hanya menarik perhatian pelajar lain!

          “Korang ni.. boleh tak kalau berhenti mengacau aku? Aku rimas tau!”

          “Uiks! Marah ke? Alahai Dean... Dia marahlah...” Ujar Izham sambil menepuk-nepuk bahu Dean. Dean tersengih.

          “Itu marah sayanglah... Takkan korang tak faham. Dia suka aku juga tu. Saja tak nak mengaku.” Celah Saiful lalu ketawa dan menepuk tangan Izham. Saling menyokong.

          “Betul betul! Siapa tak kenal Dean, memang rugi kan.” Sambungnya lagi sambil ketawa panjang. Dean mengangguk. Mengakui sambil tersengih.

          “Zura, aku takkan mengganggu kau lagi kalau kau sudi menerima cintaku ini. Betul tak kawan-kawan?” Ujarnya terus ketawa panjang.

          “Perasannya kau, Dean...” Sampuk Rizal lagi sambil memukul meja berkali-kali.

          “Oh! Azura... Sudikah dirimu menjadi kekasih hatiku...?” ajuknya lagi sambil berlutut seakan merayu. Pelajar lain bersorak kuat. Azura berpaling. Sakit hati.

          “Ish! Tak sukalah macam ni!”

          “Ala, biarkanlah diorang. Kira beruntung apa ada orang suka kat kau. Kau layan jer lah. Bukan rugi apa pun.” Ajuk Liza seakan menyokong tindakan rakan-rakan sekelasnya.

          “Itu kau, bukan aku. Aku tak suka suasana begini!”

          “Kalau kau tak suka, kau bagi ajelah kat aku!”

Azura terus berpaling. Malas betul bercakap dengan orang macam ni!

          “Eh! Aku tak nak kau lah, Liza. Aku nak Azura! Zura, kau sudi ke tak? Jawablah...” Ujarnya lalu menghampiri dan mendepani Azura. Azura berundur selangkah. Liza mencebik.

          “Aish! Jangan, Zura. Jangan pilih Dean. Tapi aku! Aku!” Sampuk Rizal lagi bertolak-tolakan dengan Dean, disusuli dengan gelak tawa.

          “Eh! Jangan pilih diorang, Zura! Aku lagi hensem tau!” celah Saiful pula. Masing-masing terus ketawa. Azura menggelengkan kepala. Sakit hati. Diorang ni... Tolonglah! Bisik hatinya menjerit.

          “Hoi! Korang ingat Zura ni barang rebutan ke?” Sergah Ariza tiba-tiba berdiri di belakang Liza dan Azura.

 

Keadaan tiba-tiba menjadi senyap. Beberapa pasang mata mula tertumpu ke arah Ariza. Azura dan Liza terpempan. Kejut. Segera Azura menoleh, memandang wajah Ariza yang berkerut. Memang serius!

          “Alamak! Garangnya dia ni.. Woi! Tolonglah aku..” jerit Rizal di sambut dengan gelak tawa pelajar lelaki lain. Ariza mengerlingkan mata.

          “Kalau orang tak suka, jangan dikacau! Perasan betul!” Sambungnya lagi. Tegas.

Masing-masing terdiam. Ada yang terduduk. Dean mula menghampiri Ariza. Mata saling bertentangan. Tidak puas hati.

          “Suka hatiku lah nak buat apa! Kenapa, kau pun sukakan dia ke, tomboy? Eei... sedarlah diri tu sikit! Kau siapa nak berlawan dengan aku?”

Ariza menarik nafas panjang. Dia merapati. Wajah Dean direnung.

          “Kenapa? Ada masalah? Kalau betul aku sukakan dia, kau nak buat apa? Kau nak bersaing dengan aku? Kau berani ke?”

          “Hei tomboy! Kau ingat aku pengecut ke? Aku tak takutlah!”

          “Habis kau ingat aku tak berani? Aku tak takut lah kalau setakat nak berlawan dengan kau!”

 

Azura tergamam. Fhuh! Biar betul dia ni... Selamba je cakap macam tu! Dia memandang Ariza dengan pandangan penuh kaku. Kelu.

Suasana kelas menjadi senyap. Masing-masing hanya memandang tanpa henti. Dean bungkam seketika. Dia memandang rakan-rakannya. Tidak lama, dia terus mengalihkan pandangan mata.

          “Geng, dah! Jom blah! Blah! Nanti tak pasal-pasal kita kena belasah oleh dia ni pula. Kalau dah nama pun tomboy, tomboy juga!” Tingkahnya sambil mengerling Ariza. Geram namun terpaksa akur.

          “Hei! Dean, takkan kau takut dengan budak tu? Setakat dia, apalah sangat! Kau nak aku tolong tak?” Tanya Rizal. Tidak berpuas hati.

          “Dah! Aku kata blah, blah je lah!” Tingkahnya tidak menjawab. Sebaliknya terus menarik tangan Rizal, kembali ke meja. Masing-masing saling menjeling. Masih bercakap sesama sendiri.

Ariza menarik nafas panjang. Dia mendakap kemas buku ke dadanya.

          “Liza, kalau orang tak nak, kau jangan nak mengapi-apikan pulak. Elok ke macam tu!”

Liza terus mencebik.

          “Cheh! Kau ni kacau daun lah. Drama baru nak bermula tau... Ish!”

          “Sorry, Zura. Aku cuma cakap kosong je tadi. Kau jangan ambil hati pula.” Ujarnya terus berlalu. Kembali ke mejanya. Azura tidak terkata. Hanya memandang. Ehm... tak sangka dia boleh buat macam tu hanya untuk pertahankan aku... Desisnya sendiri.

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...