Template by:
Free Blog Templates

Thursday, February 18, 2010

 Kisah Aku & Navy :)

 

 

 

images (2) 

 

          “Dalam kiraan lima, saya nak kamu semua hilang dari pandangan saya. Satu! Dua! Tiga!….” Ah! Sadisnya nak berlari masuk dorm.. Bukan tingkat 1 atau 2, tapi tingkat 5! Dengan beg seberat 10 kg, di tambah dengan pounch bag macam batu, bukan senang nak ‘lenyap’ dalam kiraan 5. Naik tangga je, bukan lift. Itulah pengajaran pertama yg aku dapat bila memasuki pintu masuk TLDM. Itu baru reserved, belum lagi permanent. Kalu reserved, training cuma 2 minggu compared permanent selama 6 bulan, tapi itu pun sudah cukup menyeksakan.. Huhu! saper suruh? Tak ada penyakit, cari penyakit. Konon nak merasa bagaimana life seorang tentera, nak jadi macam kartun sailorMercury, hah! rasakanlah sendiri… Uhuk!!!!

 

         “Ni ada kilat kasut ke tak ni, kadet? Macam taik!  Huh! kamu tu kadet, bukan LLP!  melantun!!! bentaknya sambil memijak2 kasutku. Adeh! penat aku mengilat kasut semalam, pagi ni dah kena pijak. Macam menenyeh2 lipas jer keadaannya. “Hah! Delta berkedut! Kau ingat ini baju pergi pasar ke? Kadet, Kadet…” sambungnya lagi sambil menolak2 tubuhku dengan jari telunjuknya. Bergoyang tubuhku menahan.…

 

“kau turun 20, kadet! Melantun betul!!!” Dengan rasa nak menangisnya, aku pun buat push up. “Suara! suara mana, kadet! saya tak dengar! semula!” Adeih! Officer ni memang saja nak kenakan aku… “Satu! dua! tiga!… 20! push up sebanyak 20 kali siap dilakukan. Kebenaran bangun, puan!” jeritku sekuat hati. Takut kena buat lagi. Suasana senyap je… Tiada response. Aduh! dah lenguh kaki tanganku ni… macam nak rebah dah ni… “Push up sebanyak 20 kali siap dilakukan. Kebenaran bangun, Puan!!!” Ulangku lagi. Kali ni lagi kuat dari tadi. “Bangun!” Ah! Leganya… Dengan cepat aku bangun.

 

          Satu, dua, tiga, empat! Alamak! salah kaki berhenti. Tak pe, diorang tak nampak juga. “Oi! oi! Kadet! Kau buat apa tu? Kau ingat aku tak nampak ek.. kau buat lompat katak 20 dulu! kau boleh buat tak tau jer!!” Jerit officer dari dalam pejabat. Aish! kena pula.. huhu! Malunya… “Satu! dua!… siap dilakukan. Kebenaran menjalankan tugas lain, Tuan!” “Hoi! kadet! Tugas lain apa kau nak buat tu, hah? Tugas apa? Kebenaran menjalankan tugas cukup! Tak payah nak tugas-tugas lain pula! Memandai jer nak menambah ayat!” Aduh! Baru 2 hari aku di sini, jantung ni macam nak tercabut je.. Nak menunggu 2 minggu, memang ‘kajol’ la aku ni…

 

          “Malam ni kita buat satu program. Senang je… saja nak bagi kamu semua relax sekejap dari kelas pagi.” Fhuh! Macam lembut je bunyi ayat officer ni. “Saya nak kamu semua balik bilik, tukar pakaian Bravo dengan kasut kawad. Kemudian turun semula dalam kiraan 15. Kalau tidak… kamu nampak kolam tu?” ujarnya sambil menunjukkan kolam ikan penuh lumpur. “Kamu berenang dalam tu.” Sambungnya lagi penuh lembut. kami membatu. “Staff! kira sekarang!!!” jeritnya pada staff kursus. Ish! ish! Ini bukan nak release, bertambah stress adalah.. Kiraan 15 tu bukan baru turun, tapi sudah siap beratur semula dan cukup anggota! Yang sebenarnya… bukan sekali tu je turun naik tangga tukar baju. Banyak kali sampai kaki macam nak tercabut dah. Dah kuar asma pun! Time ni la perasaan malu terpaksa diketepikan kalau terpaksa separuh naked pun.. Ish! ish! satu perkara yang aku tak pernah buat sebelum ni – buka baju depan orang lain. Mujurlah singlet pagoda ada… Tak pedulilah orang lain, janji aku selamat..  Huhu!

 

         Itulah sebahagian life aku masa training navy 2 minggu. Setiap detik yang berlalu, macam berkurun lamanya nak menghabiskan. Selama di situ, base navy are dangerous are to go. kalau boleh, nak bersembunyi je dari terserempak dengan diorang. Kalu tak, memang kena memanjang. Dalam tempoh tu juga, 3 hari aku MC. Alaa… tak ada maknanya aku Mc pun… Bukan terkecuali pun dari semua training tu. Menangis? itu memang tak dapat dinafikan.. Actly, staf bantuan lain kasihan tengok aku juga sebab aku satu-satunya kadet perempuan masa tu. Jadi aku kena berkali2 ganda dari LLP. Tapi diorang semua support aku dalam diam. Bantu aku kilat kasut… tolong pujuk bila aku menangis dan kena marah.. Bagi sokongan… jaga aku… Diorang cakap training pegawai di Lumut lagi teruk dari ini. Jadi diorang nak aku bersedia. Mungkin juga. Tapi mungkin sebab aku bakal pegawai kot lepas jer tamat kursus ni, takut aku buli diorang balik. Ehehe!

 

          Walaupun teruk sangat training tu, tapi banyak sangat yang aku belajar. Dalam mana-mana tentera sekalipun, team memang kena kuat. Macam mana sekalipun, team jangan tinggal walaupun seorang. Susah senang kena bersama. Setiap masa itu penting. baru ada ada disiplin diri. Hati pun kena kuat. Kena herdik ke, kena jerit ke apalagi kalu mental torture… hati memang kena kuat. Tabah, sabar, keras hati… Apa sekalipun, kena cuba atasi. Kekuatan fizikal saja memang tidak memadai. Survival namanya..

 

         Bila mengenangkan zaman-zaman rekrut, yang pahit itu telah menjadi manis kini. At least, bila terasa kepayahan mengharungi liku-liku kehidupan, terbayang bagaimana kentalnya jiwa tika itu, yang akhirnya mendorong semangat untuk menghadapi. Apapun, thanks to all kerana memberikan pengalaman sehebat ini..

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...