Template by:
Free Blog Templates

Friday, February 19, 2010

 Memori Selamanya ~ Tujuh part satu ~

 

 

ami

 

 

          Ariza masih mengekori di belakang Rosniah. Menyusuri setiap ruang rak barang yang tersusun rapi. Setiap kali Rosniah berhenti, dia turut berhenti. Memerhatikan gelagat Rosniah tatkala memilih barang. Namun belum ada yang berkenan. Ruang bakulnya masih kosong. Masih mencari dan terus berlegar. Ariza termanggu.

 

          “Ros, kau nak beli apa juga ni? Dari tadi kita asyik masuk kedai keluar kedai. Tapi satu apa pun kau tak beli lagi. Kau cari apa sebenarnya?”

          “Ala... relaks la, Riz. Kau ni macam kelam kabut pula. Kau ada dating ke?” Usiknya sambil mengambil sebotol sabun kain. Dia meneliti namun menyimpannya semula. Langkahnya maju ke depan. Mencari sabun kain jenama lain pula. Ariza memasukkan kedua tangannya ke dalam poket seluar.

          “Isk! Tak adalah. Aku tanya jer. Kau ni pun.... aku nak dating dengan siapa juga...”

          “Dating dengan aku lah...” selorohnya sambil ketawa. Ariza menepuk belakang Rosniah smabil menggelengkan kepala. Rosniah membiarkan.

          “Yelah, bukan senang nak ajak kau keluar temankan aku shopping ni. Dah keluar ni, kira dating la..” Sambung Rosniah lagi. Tawanya masih bersisa.

          “Kau ni, Ros...”

          “Aku gurau jer lah, Riz. Kau janganlah serius sangat. Sesekali aku nak juga tengok kau ketawa, kau senyum...”

          “Dah lah tu... Kau carilah dulu barang yang kau nak beli tu...” Dia cuba berdalih.

Rosniah tersenyum memandang Ariza. Kakinya terus bergerak sambil pandangan mata masih tertumpu pada setiap barangan yang dipamerkan. Entah apa yang di cari... Bisik hati Ariza terus menuruti dari belakang.

          “Selepas ni, kita pergi makan ya. Aku lapar lah.”

          “Ehm! Yelah. Eh! Aku tunggu depan pintu ya. Dekat kaunter tu. Kau carilah barang yang kau nak tu.”

Rosniah berdiri tegak lalu memandang Ariza. Sejenak dia memandang ke depan, berhampiran kaunter, kemudian beralih ke wajah Ariza.

          “Okaylah. Tapi, jangan pula kau lari tau. Tunggu aku di situ.”

 

Ariza mengangguk. Dia berlalu dan berdiri di depan rak, bersebelahan kaunter. Namun pandangan dan senyuman yang dilemparkan oleh cashier itu, membuatkan Ariza terus berpaling dan berpura-pura melihat barangan yang disusun rapi. Segan. Ah! Cuma snek ringan dan kotak bateri saja yang ada di sini... Apa juga yang nak dibeli? Ros pula... Kenapa lambat sangat ni...? Banyak sangat ke? Tanyanya dalam hati sambil mengeluh. Resah. Terasa lama pula menunggu.

          “Eh! Mana pula dompet aku ni...? Err... kejap ya, kak!”

 

Seketika Ariza terpempan. Suara itu bagai mendorongnya untuk mengingati seseorang. Seperti dikenali. Segera dia berpaling. Memandang bahagian kaunter. Azura sedang terkial-kial menyelongkar begnya. Mencari sesuatu. Keningnya berkerut. Seperti ada sesuatu sedang berlaku. Azura?! Dia pun ada di sini? Ariza terus menghampiri.

          “Mana pula ni...? Aku salah letak ke...?” Ucapnya antara dengar dan tidak.

          “Kenapa ni, Zura? Kau ada masalah ke?” Tanyanya lalu berdiri di depan Azura. Ah! Mujurlah tidak ramai orang yang berada di belakang Zura... Desis hatinya. Azura masih mencari-cari.

          “Riz?” Sekilas terbayang dalam fikiran. Azura menoleh.

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...