Template by:
Free Blog Templates

Thursday, February 11, 2010

 Memori Selamanya ~ Lima ~

 

ami

 

 

          Ariza segera mengemas begnya. Track latihan berwarna putih dimasukkan kemudian beg ditutup rapi. Tidak lama, beg itu digalas ke bahu kiri. Kakinya mula mengatur langkah meninggalkan dewan sekolah. Dia ingin segera pulang ke asrama. Berehat.

          “Ariza, sekejap!”

 

Ariza terhenti. Segera dia menoleh ke belakang. Dia tercengang seketika. Seorang gadis menghampiri. Dia hanya memandang. Keningnya berkerut. Rosniah?

Rosniah tersenyum memandang. Dia membetulkan lipatan tudung.

          “Awak dah nak balik asrama ke?” tanyanya sambil mengusap muka. Ada keringat yang membasahi.

          “A’ah. Kenapa?”

          “Kalau begitu, kita balik sama-sama nak?”

Ariza terpaku seketika. Tercengang. Tidak menyangka. Rakan sekelas tetapi jarang bercakap!

          “Err... Boleh juga.”

Rosniah tersenyum lagi. Mereka berjalan seiringan. Suasana sepi seketika. Ariza serba salah. Sekejap-sekejap dia memandang Rosniah. Tidak tahu nak cakap apa.

          “Err... Awak pun ikut K-Do ke?” Aish! Kenapalah aku tanya soalan tu? Confirm aje dia ikut. Dah masing-masing balik dari tempat yang sama... rungut hatinya memarahi diri sendiri. Tiba-tiba dia rasa malu.

Rosniah ketawa kecil.

          “Awak tak tahu ke? Saya selalu berada di belakang awak setiap kali latihan. Awak tak perasan ek....” usiknya membuatkan wajah Ariza berubah kemerahan.

          “Maaflah. Saya tak perhatikan orang.” Ariza memandang ke bawah. Segan. Malu. Rosniah ketawa kecil. Dia menepuk bahu Ariza. Perlahan.

          “Tak kisahlah, Ariza. Janji awak kenal saya. Betul tak? Eh! Kalau saya tanya awak, awak jangan marah ya.”

          “Tanya apa?” Ariza memandang. Tertanya-tanya.

          “Saya tengok, awak selalu jalan sorang-sorang. Duduk seorang-seorang. Kat kelas pun seorang-seorang. Awak tak rasa bosan ke? sunyi ke? Eh! Kalau aku, dah mati kutu dibuatnya.”

Ariza tunduk seketika, kemudian mengangkat kepala sedikit.

          “Tak juga. Saya dah biasa. Kenapa?”

          “Tak adalah. Saya saja tanya. Eh! Kalau awak sudi, apa kata kalau kita pergi latihan sama-sama? Kalau ada kawan, taklah bosan sangat. Okay tak?”

          “Ehm... Boleh juga. Aku tak kisah.” Ujarnya lalu tersenyum. Bersetuju.

          “Hah! Tengok! Kan awak dah senyum... Maknanya awak ni tak adalah sombong sangat. Hairan, hairan... Kenapalah orang lain cakap awak begitu? Awak tak kisah ke?”

          “Entahlah, Ros. Mungkin saya suka sendirian agaknya. Awak percaya ke cakap diorang?”

          “Sebab tak percayalah saya tegur awak. Saya ni tak suka nak dengar cerita orang. Lebih baik kenal sendiri. Baru puas hati. Hmm... awak rapat-rapatkanlah diri tu dengan diorang.”

Ariza menggaru-garu kepala. Satu permintaan yang agak janggal dirasa.

          “Biarlah, Ros..”

          “Hmm...” Getusnya lalu menggelengkan kepala. Di hatinya terselit perasaan tidak puas hati. Dia ni... orang dah kata begitu pun dia boleh kata biarkan saja...! Ish! Kalau aku... dah lama aku melenting!

          “Ariza, kejap!”

Ah! Pulak..! Siapa lagi ni? Ariza terhenti lagi. Begitu juga Rosniah. Masing-masing menoleh. Kak Farina and the gang! Ariza menghela nafas pendek. Aduh! Diorang lagi! Tiba-tiba fikirannya menerawang. Takkan lah perkara yang sama lagi...

Rosniah merapati Ariza.

          “Siapa tu, Ariza? Macam selalu nampak je...”

          “Kak Farina.” Jawabnya mendatar. Dia membetulkan beg yang digalasinya.

          “Kak Farina? Oh! Patutlah aku selalu nampak. Sama-sama latihan rupanya... Dia nak apa tu?”

Ariza tidak menjawab. Sebaliknya maju beberapa langkah. Mendepani Rosniah.

          “Kenapa, kak?”

          “Ariza, jangan lupa sampaikan salam aku pada Azura. Kau cakap kat dia, suruh dia datang bilik aku malam ni. Saja nak jumpa.”

Ariza sekadar mendengar. Dia menghela nafas pendek. Sudah menduga.

          “Farina, kau ni tak habis-habis nak berkirim salam dengan budak tu. Ada apa-apa ke ni?”

          “A’ah! Liza kan selalu bawa dia jumpa kau.” Sambung rakannya lagi.

          “Ala, aku nak juga jumpa dia sorang-sorang. Liza tu menyibuk je kalau dia ada. Biasalah... Minat punya pasal.” Ujarnya lalu ketawa.

Ariza membatu. Dia menggelengkan kepala.

          “Yelah tu! Kau ni... Kalau boleh semua budak cute kat sekolah ni kau nak berkirim salam. Entah apa-apa lah kau ni... Pass la kat kitorang skit. Ish!” Celah rakannya lagi.

Semakin jelas kedengaran tawa Farina menyelubungi suasana. Dia menumbuk bahu rakannya.

          “Macam kau tak kenal aku, Salmi. Biasalah! Okaylah, nak chow dulu! Jangan lupa sampaikan pada Azura tau!” Ulangnya lagi terus berlalu.

Ariza mendengus perlahan. Tidak begitu menyenangi.

          “Eei... Perangai! Meluatnya aku tengok! Eh! Ariza, dia minat Azura ke?”

          “Ros, panggil je saya Riz. Kan lebih mesra...”

          “Oh! Riz ek... okay juga tu. Kalau begitu kita cakap biasa saja lah ye. Tak payahlah formal-formal sangat. Bagi mesra sikit!” ujarnya sambil tersengih. “Hah! Soalan aku tadi tu, dia memang minatkan Azura ke? Lain macam je aku tengok dia tu.”

          “Entahlah. Aku pun tak tahu. Tapi mungkin juga sebab dia selalu berkirim salam.”

          “Selalu berkirim salam? Wah! Habis kau sampaikan juga ke?”

          “Terpaksalah, Ros. Dah amanat orang. Nak buat macam mana.”

          “Setiap kali dia jumpa kau, dia selalu berpesan pada kau ke? Ish! Tak payahlah kau sampaikan. Kau simpan sajalah salamnya tu. Buat berat je! Aku tengok macam dua alam jer... Menakutkan!”

Ariza tidak menjawab. Sebaliknya mendiamkan diri. Dia mempercepatkan langkah kakinya. Ingin segera sampai ke bilik kemudian melepaskan beban yang selalu bersarang di hatinya.

 

                              *                               *                               *                               *                               *

 

Ariza membuka pintu dengan perlahan. Daun pintu terkuak luas. Pandangan mata di halakan ke hadapan. Jelas di matanya Azura sedang duduk diam. Tekun membuat ulangkaji. Ariza meletakkan kasut di tepi dinding berhampiran pintu, kemudian menghampiri Azura. Beg galas diletak di atas kerusi. Dia memandang Azura.

          “Azura.”

Sekilas Azura menoleh. Dia mendongak kepala sedikit. Memandang Ariza. Anak rambut yang berjuntai menutupi penglihatan dilarikan.

          “Oh! Riz. Kau baru balik ke? Aku tak perasan pulak.”

Ariza senyum sikit.

          “Tak lah. Aku pun baru sampai ni. Ehm... Aku terjumpa kak Farina tadi. Dia kirim salam dengan kau. Dia cakap dia suruh kau datang bilik dia malam ni.”

Kedengaran satu dengusan kecil. Azura memegang dahinya. Fikirannya melayang. Kenapa lah kak Farina tu? Tak habis-habis nak berkirim salam. Aish! Tak kuasa aku nak jumpa dia! Getus hatinya. Buku di hadapan ditatap semula.

 

Ariza menggelengkan kepala. Entah Azura betul-betul membaca ke tak. Macam menerawang je fikiran tu.. bisik hatinya. Dia berpaling lalu menuju ke katil. Duduk di birai katil sambil menggerak-gerakkan kepala. Melepaskan penat. Sejenak dia memandang Azura yang masih membatu. Hmm... Aku dah agak. Dia mesti diam setiap kali aku sebut nama kak Farina. Entah apa yang sedang bermain di fikirannya... Desis hati kecilnya. Dia memainkan jari-jemarinya.

          “Eh! Riz...”

Ariza tersentak. Segera dia menoleh. Azura tersengih. Ariza pegun. Pulak!

          “Aku lupa nak cakap. Thanks ya.” Ujarnya sambil tersenyum.

Ariza menggelengkan kepala. Tidak berkata apa. Sebaliknya senyum sendiri. Dia ni... Sama ada suka ke tak, tak pernah lupa nak ucapkan terima kasih. Gumamnya sendiri.

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share

My Recent Blog's

When My Heart Say...